BİR DESTİNASYONDAKİ OTEL İŞLETMELERİ ARASINDA İŞBİRLİKÇİ PAZARLAMA UYGULANABİLİR Mİ? BOLU OTELLERİNDE BİR ARAŞTIRMA

Yusuf BİLGİN

Öz


Bu araştırmanın amacı, bir destinasyonda faaliyet gösteren otel işletmeleri arasında pazarlama işbirliklerinin uygulanabilirliğini incelemek ve otel işletmelerini pazarlama işbirlikleri oluşturma noktasında teşvik eden ve engelleyen faktörleri ortaya koymaktır. Araştırmanın evrenini, Bolu destinasyonunda faaliyet gösteren 3, 4 ve 5 yıldızlı otel işletmeleri oluşturmaktadır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı araştırmanın verileri, otel işletmeleri yöneticileri ile yapılan mülakatlar vasıtasıyla elde edilmiştir. Elde edilen veriler betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda, destinasyonda faaliyet gösteren otel işletmeleri arasında pazarlama işbirliklerinin öğrenme odaklı ve işletmeler arası ilişkiler odaklı eylemler açısından uygulanabilir olduğu, ürün odaklı ve pazar odaklı eylemler açısından ise uygulanabilir olmadığı belirlenmiştir. Bunun yanı sıra otel işletmelerini pazarlama işbirlikleri oluşturma noktasında teşvik eden faktörlerin mevcut ilişkiler, yeni ürün ve hizmetlerin geliştirilmesi ve sunulan ürün ve hizmetlerin farklılığı olduğu saptanmıştır. Otel işletmeleri arasında pazarlama işbirlikleri oluşumunu engelleyen faktörler ise bireysel çıkarların ön planda tutulması, mevcut pazarın yeterli görülmesi, hedef pazarların farklılığı ve liderlik eksikliği olarak tespit edilmiştir.


Tam Metin:

PDF

Referanslar


Augustyn, M. ve Knowles, T. (2000), “Performance of Tourism Partnerships: A Focus on York”, Tourism Management, 21 2000:341-351.

Baggio, R. (2011), “Collaboration and Cooperation in A Tourism Destination: A Network Science Approach”, Current Issues in Tourism, 14 (2), 2011:183-189.

Baloglu, S. ve Brinberg, D. (1997). “Affective Images of Tourism Destinations”, Journal of Travel Research, 35 (4), 1997:11-15.

Blain, C. R. (2001), Destination Branding in Destination Marketing Organizations. Masters of Busıness Admınıstratıon, Master Thesis, Department of Management. University of Calgary. Alberta.

Bramwell, B. ve Lane, B. (1999), Tourism Collaboration and Partnerships: Politics, Practice and Sustainability. Clevedon: Channel View Publications.

Buhalis, D. (2000), “Marketing the Competitive Destination of the Future”, Tourism Management, 21 (1) 2000: 97-116.

Çakmak, A. Ç. ve Kök, İ. T. (2012), “Destinasyon Pazarlaması ve Safranbolu’nun Destinasyon İmajının Ölçülmesi”, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 2012:80-101.

D’Angella, F. ve Go, F. M. (2009), “Tale of Two Cities’ Collaborative Tourism Marketing: Towards A Theory of Destination Stakeholder Assessment”, Tourism Management, 30 2009: 429-440.

Dieke, P. U. C. ve Karamustafa, K. (2000), “Cooperative Marketing in the Accommodation Subsector: Southeastern Mediterranean Perspectives”, Thunderbird International Business Review, 42 (4), 2000:467-494.

Finn, M., White, M. E. ve Walton, M. (2000), Tourism & Leisure Research Methods: Data Collection, Analysis and Interpretation. Edinburgh: Pearson Education.

Fyall, A. ve Garrod, B. (2005), Tourism Marketing: A Collaborative Approach. Channel View Publications. Cleveland.

Fyall, A. ve Spyriadis, A. (2003), Collaborating for Growth: The International Hotel Industry. In: R. L Braithwaite ve W. Richard (Editors), CAUTHE 2003: Riding the Wave of Tourism and Hospitality Research, pp. 436-454. Lismore, N.S.W. Southern Cross University. Australia.

Fyall, A., Garrod, B. ve Wang, Y. (2012), “Destination Collaboration: A Critical Review of Theoretical Approaches to A Multi-Dimensional Phenomenon”, Journal of Destination Marketing & Management, 1(1) 2012:10-26.

Fyall, A., Leask, A. ve Garrod, B. (2001), “Scottish Visitor Attractions: A Collaborative Future”, International Journal of Tourism Research, 3(1) 2001: 211-228.

Fyall, A., Oakley, B. ve Weiss, A. (2000), “Theoretical Perspectives Applied to Inter-Organisational Collaboration on Britain's Inland Waterways”, International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 1 (1) 2000: 89-112.

Graci, S. (2013), “Collaboration and Partnership Development for Sustainable Tourism, Tourism Geographies: An International Journal of Tourism Space” Place and Environment, 15 (1) 2013:25-42.

Grangsjo, Y. F. (2003), “Destination Networking Co-opetition in Peripheral Surroundings”, International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 33 (5) 2003:427-448.

Hall, C. (1999), “Rethinking Collaboration and Partnership: A Public Policy Perspective”, Journal of Sustainable Tourism, 7 (3/4), 1999:274-289.

İçöz, O. (2001), Turizm İşletmelerinde Pazarlama: İlkeler ve Uygulamalar, 2. Baskı. Ankara: Turan Kitapevi.

Jamal, T. B. ve Getz, D. (1995), “Collaboration Theory and Community Tourism Planning”, Annals of Tourism Research, 22 (1) 1995:186-204.

Khattab, S. A. A. (2012), “Marketing Strategic Alliances: The Hotel Sector in Jordan”, International Journal of Business and Management, 7 (9), 2012:222-232.

Naipaul, S. Wang, Y. ve Okumus, F. (2009), “Regional Destination Marketing: A Collaborative Approach”, Journal of Travel & Tourism Marketing, 26 (5-6) 2009:462-481.

Palmer, A. ve Bejou, D. (1995), “Tourism Destination Marketing Alliances”, Annals of Tourism Research, 22 (3) 1995:616-629.

Prideaux, B. ve Cooper, C. (2002), “Marketing and Destination Growth: A Symbiotic Relationship or Simple Coincidence?”, Journal of Vacation Marketing, 9 (1) 2002:35-51.

Saxena, G. (2005), “Relationships, Networks and the Learning Regions: Case Evidence from the Peak District National Park”, Tourism Management, 26 2005:277-289.

Selin, S. W. ve Beason, K. (1991) “Interorganizational Relations in Tourism”, Annals of Tourism Research, 18 1991:639-652.

Selin, S. W. ve Myers, N. A. (1998), “Tourism Marketing Alliances: Member Satisfaction and Effectiveness Attributes of a Regional Initiative”, Journal of Travel & Tourism Marketing, 7 (3) 1998:79-94.

Vernon, J., Essex, S., Pinder, D. ve Curry, K. (2005), “Collaborative Policymaking”, Annals of Tourism Research, 32 (2) 2005:325-345.

Wang, Y. ve Fesenmaier, D. R. (2007), “Collaborative Destination Marketing: A Case Study of Elkhart County, Indiana”, Tourism Management, 28 2007:863-875.

Wang, Y. ve Xiang, Z. (2007), “Toward a Theoretical Framework of Collaborative Destination Marketing”, Journal of Travel Research, 46 2007: 75-85.

Wang, Y., Hutchinson, J., Okumus, F. ve Naipaul, S. (2013), “Collaborative Marketing in a Regional Destination: Evidence from Central Florida”, Internatıonal Journal of Tourism Research, 15, 2013: 285-297.

Williams, D. K. (2013), Collaborative Marketing Is The Next Big Thing, Forbes.http://www.forbes.com/sites/davidkwilliams/2013/06/18/collaborative-marketing-is-the-next-big-thing/#326f97b0ebd6. Son erişim tarihi: 08.02.2016.

Yolal, M. ve Emeksiz, M. (2007), “A Cooperative Marketing Model Proposal for SMHEs in Turkey”, World Journal of Tourism Small Business Management, 1 (2) 2007: 57-68.




DOI: http://dx.doi.org/10.11616/AbantSbe.

Bu makaleye yapılan atıflar

  • Bu makaleye yapılan atıf(lar) tespit edilememiştir.



İletişim Adresi: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14030 Gölköy-BOLU

Tel: 0 374 253 49 65 Faks: 0 374 253 49 71

E-posta: sbedergi@ibu.edu.tr